15 December, Var snäll mot din växellåda

15.12.2019

Tänk dig att du lär dig köra bil med automatväxel. Du lägger i D-läge och gasar på. Ibland behöver du bromsa för att något oväntat finns framför motorhuven, ibland för att svänga i ett gathörn. Sen gasar du på igen. Ganska enkelt, gasa eller bromsa. Färden flyter på. En dag när du sätter dig i bilen har någon bytt ut din automatväxel till en växellåda med 6 växlar. Du vet inte hur det gick till, du vet inte hur man hanterar den, du har ingen att fråga men du måste köra bilen. Du har en ny växelspak det verkar finnas 6 växlar + back. Vilken växel funkar nu? Det är svårt att lägga i växlarna, med mycket möda får du i en. Bilen hoppar till och motorn stannar. Du startar igen, provar nästa växel och samma sak händer. Sen upptäcker du att det finns en pedal extra, aha, kan den vara inblandad i växlingen? Du provar. Efter ett tag kommer du på att om du trampar ner pedalen, går det lätt att lägga i växel, vilken som helst faktiskt. När du släpper pedalen tar bilen ett skutt framåt eller bakåt.  Snart fattar du att om du  släpper pedalen sakta och har 1:an i så rullar bilen igång, mjukt och fint. Snart funkar det att växla upp och hålla högra fart. Det flyter på fint, tills du måste svänga i ett gathörn. Det blir kaos med växlar, kopplings- och bromspedaler. 

Du förstår vad jag är ute efter, plötsligt har du en ny, svårare situation (hjärntrötthet) och du inte vet hur du ska hantera den. Nya verktyg måste kunna hanteras. För att det ska fungera smidigt måste man bli medveten om hur de fungerar och träna på verktygen så att de bli automatiserade. Du måste planera varje manöver i tid så att du är beredd och anpassa fart efter vald växel. Det går t ex inte att lägga i hög växel och gasa på från stillastående, vanligen inte heller att gå direkt från 6:an till 1:an. Du måste ta dem i tur och ordning och se till att de håller innan du växlar upp eller ner.

Hur snäll är du mot din växellåda?